Home.
Despre Revista Travel Advisor.
Abonamente.
Publicitate.
Contact.
© 2018 SC ANIMACTION HUB SRL
Tendințe în piața națională de turism medical
-Interviu cu Andrei Razvan Nacea, managing director
Seytour International Corporation -
« … sistemul medical românesc este o casă șubredă, care stă să cadă peste oameni nevinovați»
-Dragă Răzvan, în contextul în care sistemul medical românesc este aproape în colaps, din ce în ce mai mulți pacienți încearcă să găsească o soluție medicală la spitale din străinătate. Presupun că ești de acord cu această afirmație. Ce tendințe se înregistrează în ultima perioadă - 2012 - 2013  - în traficul turistic de turism medical pe outgoing?
-Trist, dar adevărat. Orice român are dreptul de a beneficia de servicii medicale cel puțin decente, dar se pare că în fiecare zi sistemul medical românesc mai primește câte o lovitură care e resimțită direct de către toți pacienții români. Noi nu am denigrat niciodată imaginea sistemului românesc. Ba dimpotrivă, am lăudat peste tot în lume medicii din România, care, din păcate, nu au aparatura sau logistica necesară. Mai mult, noi promovăm și spitale și clinici din România pentru pacienții străini. Este drept că fiecare pădure are uscăturile ei, dar nu cred că ar trebui să generalizăm. Sistemul este bolnav, însă, dacă punem sare pe rană, și nu facem decât să arătăm cu degetul, așteptând ca totul să se resolve, ne facem și mai mult rău. Întrucât călătoresc 7 luni/an pot să vă spun că România suferă de o imagine groaznică în țările civilizate, o imagine care s-a deteriorat mult în ultimii ani. Presa își face datoria și scoate la iveală tot ce e în neregulă. Nu e un lucru rău, dar de multe ori facem din țânțar armăsar, presa externă preia informațiile, și apoi ne mirăm de ce nu mai vin străinii să ne viziteze țara.
Acum, revenind la întrebarea dumnevoastră, ca purtător de cuvânt ANAT pentru turism medical nu pot să vă dau încă cifre oficiale pentru anul curent, însă vă pot spune că s-a înregistrat o creștere mare de cereri pentru investigații și operații în străinătate în perioada ianuarie – aprilie 2013, față de aceeasi perioadă a anului trecut. România pierde teren mult în ceea ce privește încrederea în serviciile medicale, datorită ultimelor evenimente de malpraxis și fraude medicale. De fapt, sistemul medical românesc este o casă șubredă, care stă să cadă peste oameni nevinovați. Am mai cârpit pe ici pe colo, am dat o zugrăveală, dar este vulnerabil. Este bine știut că e mult mai greu și te costă mai mult să renovezi o casă prost făcută, decât să faci una nouă. Așadar, inițiative sunt multe, există și master planuri pentru salvarea situației, dar vor dura și vor aduce costuri mari la bugetul de stat.
-Ce durată medie presupune un sejur de acest tip și, estimativ, care sunt costurile medii aferente?
-Anul acesta am constatat că ne ocupăm mai puțin de sejururi, vacanțe medicale, și mai mult de programarea și planificarea amănunțită a unor operații complicate pentru oameni care nu se mai gândesc la vacanță și relaxare, ci doar să se faca bine. Acum vă răspund la acest interviu de la Istanbul, unde mă aflu cu 2 copii care urmează să intre în operație pentru anevrism aortic, operații complexe care nu au putut fi perfectate în România. La început de activitate primeam multe cereri pentru operații în Austria, care devenise un brand datorită președintelui țării. Acum, însă, din ce în ce mai mulți aleg Istanbul. La doar 50 min de zbor ești întâmpinat în aeroport de un translator român, ești transferat la hotel și clinica unde beneficiezi de servicii medicale de top, ai cazare asigurată (atât pentru pacienți, cât și aparținători), ești consultat de dr. prof. universitar și toate acestea la prețuri cu mult sub Austria sau Germania.
Noi nu colaborăm decât cu spitale și doctori care pun binele și interesul pacientului pe primul loc. Majoritatea pacienților, după operații complexe (cancere, tumori, transplanturi), sunt externați la 2-3 zile după operație. Astfel costurile de spitalizare sunt reduse semnificativ, iar pacientul pleacă după 3-4 zile pe propriile picioare acasă.
O operație de cataractă în Ungaria, într-un spital de stat, unde pacientul este operat de şef secţie, profesor doctor universitar, costă aproximativ 800 de euro. În aceşti bani intră costurile de cazare (rezervă proprie), masă, asistenţă permanentă, translator român, iar la operaţie se foloseşte cristalin american de cea mai bună calitate.
-Care sunt cele mai dese afecțiuni de care suferă cei care apelează la serviciile de turism medical?
-Malformații congenitale, traumatisme în urma unor accidente, cataractă, astigmatism, cancere, tumori. Cererile sunt de toate felurile și, din păcate, sunt multe grave. Imi doresc foarte mult să trăiesc ziua când românii vor merge cu adevărat să facă turism medical și să existe o cultură a verificărilor medicale. Acum trăiesc doar ziua în care majoritatea vin la noi când e prea târziu și se mai poate face foarte puțin.
-Însumând cele spuse anterior, în turismul global se încearcă de ceva vreme o definire a profilului consumatorului de medical tourism. Mai mult sau mai puțin reușită, desigur. Dacă am încerca să definim pacientul român consumator de turism medical, la ce elemente ar trebui să ne raportăm?
-Bolnav, vine târziu pentru investigații, și nu are o cultură a verificărilor medicale periodice.
-În lume, cele mai multe solicitări pentru acest tip de turism sunt orientate către India, Thailanda și Statele Unite, se menționează în studiul „Medical Tourism Climate Survey 2013”, realizat de International Medical Travel Journal. Care sunt principalele destinații de turism medical pe care le solicită românii?
-Ungaria, Turcia, Austria, Germania, Israel. În această ordine.
-În funcție de ce criterii aleg românii să apeleze la o clinică sau alta, la un medic sau altul?
-Noi încercăm mereu să informăm cat mai bine pacienții români atunci când aleg servicii medicale în străinătate. De aceea, în cadrul companiei avem consultanți foarte bine pregătiți și o echipă întreagă de medici “advisors”. Decizia de a te trata în străinătate nu este una usoară, și ea trebuie analizată împreună cu un consultant care știe ce vorbește, care are în spate o echipă foarte bună de medici, și care a inspectat foarte bine facilitățile și acreditările acelei instituții medicale.
Există întotdeauna un risc asumat în fiecare procedură medicală. Scopul nostru este să minimalizăm riscurile prin colaborarea numai cu spitale și clinici acreditate și profesioniști medicali certificate, care să ofere cele mai înalte standarde în îngrijirea medicală.
-“Comisia de Calitate în Centre Medicale”  este un proiect anunțat de voi pe siteul  www.turism-medical.eu. Ce reprezintă el, cum s-a născut ideea și în ce fază se găsește la ora actuală?
-Așa este. Am anunțat acest proiect în urmă cu aproape 4 ani, când am lansat departamentul de turism medical în cadrul companiei Seytour. Poate ar fi bine ca cititorii voștri să cunoască faptul că in spatele acestui department a stat ambiția și dorința nebunească a managementului ca alți români să nu mai treacă prin ce am trecut noi. Nu o să intru în detalii, dar pot să vă spun că am ani de zile de stat prin spitale în țară și în străinătate, în instituțiii medicale de stat și private, și nu pentru că mi-am dorit să vizitez spitale pentru a începe un business sau a lansa ceva nou pe piață. Nu doresc nimănui să treacă prin ce am trecut eu cu familia mea, și astăzi suntem aici ca să ne asigurăm de asta. E trist să o spun, dar vorbim din experiență. Si dacă eu sau unul din consultanții noștri vă recomandă ceva, știe foarte bine despre ce vorbește. Pentru a colabora cu o instituție medicala, aceasta trebuie să treacă prin anumite filtre de verificare foarte bine implementate de echipa noastră. A recomanda un pachet de turism medical sau investigații nu este același lucru cu a recomanda o săptămână într-o destinație exotică. Noi am lansat și o franciză unică de turism medical și consultanță educațională, însă nu am marketat foarte mult acest lucru, pentru că nu ne-am dorit să devenim un tur operator cu spații comerciale pline de agenți de vânzări, ci agenții specializate cu o echipă de consultanți foarte bine pregătită și formată. Trainingul pe cele două departamente durează, iar noua agenție nu își deschide ușa până nu există consultanți acolo. Nu avem nevoie de agenți care să vândă, ci de oameni care să înțeleagă că trebuie să primeze binele pacienților și copiilor pe care îi trimiți la investigații/ operații/ studii  în străinătate.
-Turismul medical în România presupune, oricât ar părea de ciudat unora, citind afirmațiile de mai sus, și o componentă de incoming. De ce vin pacienții străini în România ? Ce afecțiuni tratează aici și care este avantajul competitiv al țării noastre față de celelalte destinații de gen?
-Atât timp cât înaintea cuvantului medical există și turism va exista și componenta de incoming și outgoing, deși nu sună foarte academic sau medical. Pacienții străini încă vin în România în ciuda a tot ceea ce se întâmplă, dar ne vizitează pentru turism dentar, investigații și tratamente oftalmologice și chirurgie estetică/ plastică. Atât timp cât vor continua să plăteasca cu aproximativ 40% din prețurile din țările  lor de origine ei vor continua să vină. Insă vorbim de turism medical: avem o dată partea medical, unde ne putem lăuda cu medici stomatologi extraordinari, oftalmologi și chirurgi esteticieni renumiți, dar avem nevoie și de partea de turism, adică 3 cuvinte magice: siguranță, infrastructură, servicii. Aici stăm încă prost. Mai sunt multe de făcut și, în urma ultimelor studii internaționale, se pare că siguranța și încrederea este principalul motiv pentru care puțini ne vizitează. Cu o frunză scumpă nu se face primăvară…
-Cum ai defini în fapte și cifre piața de turism medical din România?
Conform Insight Market Research Solutions "piaţa turismului medical din România se ridică la 250 milioane dolari, fiind dominată de serviciile spa şi wellness, şi s-ar putea dubla până în 2014 dacă sistemul public şi privat se va implica mai mult în dezvoltarea infrastructurii şi promovare. Se aşteaptă ca piaţa să ajungă în 2014 la 500 milioane dolari şi 500.000 turişti”. 
-Seytour Medical Tourism este deschizător de drumuri pe nișa aceasta în România. Ați reușit să extindeți rețeaua de agenții – fie cu eforturi proprii, fie printr-un sistem de francize. Ce mesaj dorești să transmiți unei agenții de turism interesate de achiziționarea unei francize Seytour? Care sunt pașii pe care aceasta ar trebui să îi urmeze pentru a deveni partener de cursă lungă al Seytour?
-Noi nu am reinventat roata și nici nu am descoperit un business nou. Noi avem succes cu ceea ce facem pentru că avem o echipă de consultanți care atunci când primesc o solicitare o tratează foarte profesional și încearcă să se pună în pielea persoanei respective: cum ai vrea să fii tu tratat atunci când ai o problemă medicală, de ce informații ai nevoie, cât de repede ai nevoie de ele, la ce mă aștept de la cineva care vrea să îmi câștige încrederea pentru a-mi lăsa educația copilului pe mâna lui, și cât de bine pregătiți ar trebui să fie, când se termină această consultanță și ce avantaje îmi oferă?
Toate acestea sunt întrebări atent studiate de noi, avem deja o experiență în spate, avem o echipă internațională și o comunicare extraordinară cu parteneri cu care am reușit să clădim un viitor mai sigur pentru românii care doresc o alternativă la sistemul medical și educațional de aici.
Eu însă sunt un optimist convins și îmi doresc ca ai mei copii să trăiască în România, o țară cu care eu mă mândresc peste tot pe unde merg. Toți copiii noștri, căci noi așa îi tratăm pe cei care au plecat la studii în străinătate, sunt sfătuiți și consiliați de o echipă (care are ani buni de studii și muncă în străinătate) să se întoarcă și să schimbe aici lucrurile în bine. Si slavă Domnului sunt multe de schimbat în bine. De fapt România este o provocare și are nevoie de oameni bine pregătiți să facă față provocărilor de aici.
Franciza Seytour Medical Tourism & Seytour Educational Group a fost foarte bine gândită pentru a putea răspunde în primul rând nevoilor oamenilor/ pacienților care au nevoie de servicii de consultanță în două domenii extrem de importante: sănătatea și educația.
Trainingul este unul special, permanent și oferit de o echipă internațională. Noi suntem de părere că primele 6 luni de la deschidere sunt luni de pregătire și investiții, ne dorim să creștem împreună ca o adevărată echipă, de aceea în primele 6 luni redevența lunară este zero.
Noi suntem interesați doar de parteneri de cursă lungă. Dorim să construim parteneriate puternice cu oameni care doresc să inoveze pe o piață complexă unde seriozitatea și profesionalismul trebuie să fie în permanentă la cote maxime. Aici nu ne permitem să facem greșeli, iar dacă totuși apar, ele trebuie corectate imediat și eficient. De aceea, trainingul francizaților este unul complex pe 3 departamente diferite: turism & evenimente, turism medical și consultanță educațională.
- Ce alte noutăți aduce anul 2013 pentru agenția pe care o reprezinți și pentru turismul medical în general?
- Recent a fost publicat un articol conform căruia  "până pe data de 25 octombrie 2013 statul membru UE în care pacientul este asigurat este responsabil cu rambursarea persoanei asigurate, cu condiția ca tratamentul primit să fie prevăzut printre serviciile de sănătate rambursabile în legislația sa națională".
Practic, Casa de Asigurări a primit un ultimatum. Rămâne de văzut ce se va întâmpla până atunci și cum va funcționa "legislația națională" în favoarea cetățenilor români. 
Dacă directiva va funcționa cu adevărat în beneficiul cetățenilor, atunci vor pleca probabil mult mai mulți ca acum. Insă va fi o provocare pentru sistemul medical românesc. Cred că a venit vremea când un filtru trebuie implementat, iar sistemul medical românesc să fie pus pe perfuzii și tratat așa cum merită, pentru că și sistemul este bolnav, nu numai românii. De fapt aici este și problema... Iar eu vreau să cred în continuare că trăiesc într-o țară în care românii merită și e dreptul lor să fie sănătoși, iar sistemul capabil să ne trateze la standarde europene, pentru că nu am intrat în Europa doar cu numele.
Noi la Seytour de asta am și lansat campania: "Sănătatea și Educația sunt drepturile tuturor, nu privilegii" 
Anul acesta avem din nou proiecte și ambiții mari: echipa Seytour se mărește de la an la an, însă partenerii externi ne-au rămas aceiași. Nu vindem sute de destinații, instituții medicale sau instituții educaționale, ci recomandăm doar pe cele pe care le cunoaștem personal, care au fost atent selecționate și verificate.
În curând vom lansa un produs unic în România, special gândit pentru corporații, și continuăm să ne extindem pe plan internațional. Prea multe nu vă pot spune, deoarece se lucrează, dar continuăm să inovăm pe piață, și să venim în sprijinul celor care au nevoie de noi.  Stăm cu drag la dispoziția tuturor celor care au nevoie de servicii profesionale de consultanță în turism & evenimente, turism medical, consultanță educațională și management hotelier elvețian, și încercăm permanent să le depășim așteptările.