Home.
Despre Revista Travel Advisor.
Abonamente.
Publicitate.
Contact.
© 2018 SC ANIMACTION HUB SRL
Profil de piață:  Elveția
Elveția este o destinație cu vocație turistică veche de mai bine de două sute de ani. Primii au descoperit-o alpiniștii englezi care au cucerit vârfurile Jungfrau și Finsteraarhorn, în 1811 și 1812. Celebritatea i s-a datorat, însă, în mare parte personajului Sherlock Holmes, al scriitorului Sir Arthur Conan Doyle, și drăgălașei Heidi, personaj al romanului omonim al scriitoarei Johanna Spyri, care a inspirat nu mai puțin de 20 de producții cinematografice. Toate acestea, alături de renumele băncilor, bijuteriilor și ceasurilor elvețiene, de atracția yodel-urilor și a tradiționalelor buciume, de fascinația nenumăratelor obiceiuri și tradiții au supraviețuit până astăzi, dând valoare unică experienței de turism.
Primii care au organizat circuite turistice în Elveția au fost, în secolul al XIX-lea, agențiile Thomas Cook și Lunn Travel. Tot atunci au descoperit și românii Elveția, pe când voiajul în locuri mai puțin explorate era de bonton. Nicolae Iorga însuși afirma despre sine că este unul dintre primii români care au ajuns pe înălțimile Alpilor elvețieni. Cu timpul, destinația Elveția a devenit populară printre românii cu o anumită dare de mână, și traficul a început să înregistreze o tendință ascendentă.

Traficul turistic 2012: descreşterile şi motivele lor
Cu toate acestea, în 2012, față de 2011, numărul sosirilor de turiști români în Elveția a scăzut cu 1,5%, de la 30.523 persoane, la 30.079, iar durata sejurului s-a redus la 2,7 zile. Numărul înnoptărilor românilor în Elveția a scăzut anul trecut față de 2011 cu 7,6%, de la 86.785 la 80.182.  Românii au fost atrași cel mai mult de regiunea Zürich, cantonul romanș Graubünden (aflat  la granița dintre Italia, Austria și Lichtenstein) și cantonul francez Valais.  Principalele motive pentru aceste preferințe sunt atracțiile turistice din regiunile respective, proximitatea față de restul Europei Centrale şi infrastructura rutieră bună.
În general vorbind, bilanțul înnoptărilor în hotelurile elvețiene pentru 2012 s-a încheiat cu un deficit de -2%, față de 2011 (-720.000), fiind înregistrate 34,8 milioane de înnoptări. Până și înnoptările clienților elvețieni fideli au fost în scădere  -0,4% (-62.000), observându-se mai exact 15.690.035 înnoptări. Oaspeții de peste hotare au înregistrat 19,1 milioane de înnoptări, adică o scădere de 3,3 % (-658.000) din partea turiștilor europeni, confruntați cu declinul din zona Euro. Dinspre Germania s-a înregistrat un declin de 583.000 înnoptări (-11%), cea mai semnificativă scădere absolută din toate țările de origine, în situația în care aceasta este furnizorul numărul 1 de turiști străini. Creșteri s-au înregistrat, însă, dinspre China (+23,4% / 835.699), țările din Golf (+23,9%/ 518.838), Rusia (+9,3%/ 561.490) și Asia de Sud (+13,8%/ 352.616). Per ansamblu, numărul de sosiri a crescut cu 0,4%, durata sejurului mediu s-a scurtat, ajungând 2.1 zile (2011: 2,2 zile), iar încasările au depins mult de variațiile de curs la schimburile valutare. Pentru turiștii interni durata medie a sejurului a fost de 2 zile (la fel ca și în 2011), dar a scăzut la 2,2 zile pentru turiștii străini (2,3 în 2011). Dintre regiunile turistice, cea mai lungă durată a sejurului s-a observat în cantonul Graubünden – 2,9 zile, în timp ce regiunea Fribourg a înregistrat cea mai scurtă durată – 1,7 zile. Raportat la perioada calendaristică, cele mai mari scăderi s-au observat în lunile martie și iunie, turismul de vară nefiind, în prezent, capitolul forte al Elveției. Interesant este de observat că aceste reduceri au fost compensate de creșteri în sezonul de iarnă, în intervalul ianuarie – februarie 2012 și mai ales decembrie 2012 (creștere de 5,3% față de aceeași lună din 2011).

Ospitalitatea: un peisaj mereu în schimbare
Pentru o privire de ansamblu asupra pieței ospitalității din Elveția se impune o întoarcere în timp, prin anii 1950, când, datorită traficului turistic masiv, era în Top 5 mondial. Structurile de cazare numeroase, ridicate de atunci încoace, în cele mai pitorești zone ale țării, au fost sever afectate de globalizare, bugetele lor fiind incompatibile cu promovarea masivă impusă de marketingul modern.  În 2011, în Elveția erau înregistrate 4.967 de hoteluri sau hosteluri, oferind un total de 128.000 camere, în 2012 alte 36 de proprietăți fiind în diferite faze de construcție. 14% dintre structuri sunt amplasate în Grisons, 12% în Valais și Elveția de Est, 11% în Elveția Centrală și 9% în Bernese Oberland. Provocările s-au reflectat automat în tarifele de cazare, ADRul crescând cu o medie de 50 Euro din 2007 până în 2011 spre exemplu. Din această perspectivă, cea mai scumpă destinație rămâne Geneva, urmată de Zurich și Berna. Tendința aceasta a afectat poziția încasărilor din turism, aportul turismului la PNB scăzând cu circa 0,5% în ultimii cinci ani, ceea ce nu este o veste tocmai bună pentru Elveția.
Cum în legislația elvețiană achiziția de proprietăți de către non-rezidenți nu este permisă, șansa ca volumul de investiții în industria ospitalității să crească spectaculos sunt limitate. Astfel, potrivit Biroului Federal Elvețian pentru Statistică, intre 2001 și 2012 a scăzut cu circa 10% numărul hotelurilor înregistrate, dar a crescut cu 2,7% numărul camerelor (o medie de 51 paturi/ hotel), tendință care reliefează o reducere semnificativă a suprafeței alocate pentru o cameră. Pornind de la acest considerent, nici nu este de mirare că, potrivit Asociației Hoteliere Elvețiene, 60% dintre structurile de cazare nu sunt clasificate, doar 11% dintre ele fiind afiliate la un brand de renume. 8,4% dintre acestea sunt clasificate la categoria 4 stele, iar 1,7% la 5 stele.

Profilul turistului român care alege Elveția
Preferă hoteluri de calitate, de 4 şi 5 stele, și nu este foarte atent la cheltuieli. Cu toate acestea, doreşte cea mai bună ofertă raportată la preţ şi calitate, este educat şi preferă să combine experienţele montane, de schi, cu cele urbane/ culturale/ educaționale. Se informează despre destinaţie înainte de a o alege, bugetul mediu alocat pentru Elveţia în sezonul de iarnă fiind între 1000-1.500 euro.

Viitorul şi tendințele sale
Potrivit lui Jürg Schmid, director al Schweiz Tourismus, efortul de marketing viitor al biroului național de turism se va „concentra asupra piețelor din apropiere, cu volume substanțiale de clienți şi prezență masivă, în timp ce ne vom orienta angajamentul față de piețele de la distanță, în mod cert cu o creștere rapidă."  
Focusându-se pe Brazilia, China, statele din Golf, India, Coreea, Rusia și Asia de Sud-Est, Elveția intenționează să câștige o importantă cotă de piață prin itinerarii complementare, comercializarea obiectivelor de top din țară în regiunile mai puțin cunoscute şi promovarea călătoriilor individuale, respectiv excursiilor mono-destinație (de exemplu, excursii numai în Elveția). Elveția îşi pune speranțe mari pe China, atingerea a 2 milioane de înnoptări ale turiştilor chinezi până în 2022 fiind un obiectiv realist, potrivit lui Jürg Schmid. De altfel, un asemenea trafic ar poziționa China pe locul 3 in topul furnizorilor de turişti către Elveția, după Elveția şi Germania, dar înainte de Statele Unite, Marea Britanie şi Franța.  
"Nu există o rețetă simplă pentru a face față cu succes provocărilor. Există, însă, două ingrediente cheie: investiții în calitate și implicarea efectivă în satisfacerea celor mai mici nevoi ale oaspetelui”, apreciază directorul Schweiz Tourismus.

Obiective strategice stabilite de Elveția până în 2022:
- consolidarea turismului de agrement, împreună cu promovarea turismului alpin şi a celui rural, respectiv lansarea campaniei de promovare – „Outdoor. Swiss made”;
- diversificarea ofertei de programe turistice pentru crearea de cereri noi, orientate exclusiv pe piața elvețiană;
- dacă e scump, un produs turistic elvețian ar trebui să merite banii investiți, să fie diferit şi de mare calitate. Elveția nu va putea fi marketată niciodată prin preț, drept o destinație financiar accesibilă, dar ar putea să convingă turistul de faptul că scump înseamnă, de fapt, de mare valoare;
- sprijinirea operatorilor elvețieni de turism în lupta cu reducerea costurilor de producție;
-sprijinirea hotelurilor elvețiene în consolidarea unei reputații bune, prin introducerea premiului „Cel mai prietenos hotel din Elveția”. Acesta va fi acordat în premieră la Berna, pe 28 mai 2013, cu ocazia celei de-a XVI-a ediții a Schweizer Ferientags, târgul elvețian de turism.  
Pentru a oferi transparență totală în ceea ce priveşte calitatea hotelurilor elvețiene, Schweiz Tourismus a lansat, recent, în premieră mondială pentru o autoritate națională de turism, o aplicație TrustYou (http://www.trustyou.com/?lang=de), care colectează informații din peste 250 de siteuri web şi realizează agregarea opiniilor turiştilor despre hotelurile elvețiene unde s-au cazat, construind reputația destinației.
În scopul impulsionării segmentului business travel, Schweiz Tourismus a lansat produsul Hoteluri de inspiratie - http://www.myswitzerland.com/en/suggestions/inspiring-meeting-hotels.html, care să permită clienților corporate alegerea destinației perfecte pentru călătorii de afaceri în Elveția.
În momentul lansării acestui articol,Schweiz Tourismus a lansat, deja, campania „Outdoor. Swiss made”, care promovează peste 60.000 de trasee montane marcate, combinate cu peste 30.000 Km trasee de drumeții, ciclism, mountainbiking, canoe şi patinaj pe role. Ce impact va avea pe termen lung asupra creşterii traficului turistic, urmează să observăm în lunile care vor veni.
© Switzerland Tourism – By-Line:swiss-image.ch/Stefan Hunziker